úvod – psychofyzika
/PF/(napr. koľko sviečok treba pridať k určitému počtu, aby osoba zbadala zmenu intenzity svetla)
1834 – E. Weber
Weberov zákon k = dI/I
ku 100 g závažiu pridáme 1g – nepociťujeme zmenu vo veľkosti podnetu
pri 3,4 g - už áno (k = 3,4 / 100)
pri 200 g – zmenu vnímame pri cca 6,8 g závaží
pri 300 g - 10,2 g ...
1860 – G. Fechner
Fechnerov zákon P = c * log I
podnet – rast geometrickým radom
pocit – aritmetickým radom
svetlo 100 watt žiarovky nevnímame ako 2x jasnejšie než 50 wattovej
1961 – S. S. Stevens
Stevensov zákon sily P = k * I n
Pocit
- či sa jedná o teplotu, tlak, svetlo...
- určená špecifickou citlivosťou receptorov a aferentných nervov
ých dráh (senzorickou jednotkou – S1)Škálovanie pocitov
nepriame metódy
Priame metódy
Metóda odhadu veľkosti
( magnitude estimation)
Stevensov zákon sily Y = k * (F - F 0)n
Y - veľkosť pocitu
k - konštanta
F
- veľkosť pôsobiaceho podnetuF 0 - prahová hodnota podnetu
n - experimentálne určený exponent (0,20 – 3,50)
jas (brightness) - 0,3
žiarovky – problematika JND
výrobcovia žiaroviek ponúkajú na trhu 95 wattové žiarovky (úspora nákladov = väčší zisk) – konštatujúc, že získame svetlo ako použitím 100 watt žiarovky - pri menšej spotrebe elektrickej energie (nie sme schopní rozlíšiť jasnosť svetla pochádzajúceho z 95 resp. 100 watt žiarovky, JND > 5 wattov)
dĺžka - 1,0
elektrický šok - 3,5
zvuk - 0,6
L = k * I0,6
log L = log k + 0,6 (log I)
L = hlasitosť
I = intenzita (úroveň tlaku zvuku - sound pressure level)
k = konštanta
(2 ľudia spievajúci “z plných pľúc” nebudú znieť 2x hlasnejšie ako keď spieva len 1, iba 1,6x
z2ť hluk spôsobený 1 spevákom/čkou si vyžaduje pridať 2 ďalších/šie...)
krížové dopĺňanie
(cross-modality matching)
(prispôsobovať hlasitosť zvuku, kým jeho sila nevyjadruje jasnosť svetla / uberať jas svetla na vyjadrenie meniacej sa hlasitosti tónu...)
multidimenzionálne škálovanie
(multidimensional scaling – MDS)
ľudia pri odvodzovaní, posudzovaní podobnosti vychádzajú tiež s viac
ako 1 dimenzie/aspektu podnetu
Psychofyzikálne metódy
Psychofyzika
Prahový problém a prahová koncepcia
Problém merania senzorickej citlivosti je nerozlučne spätý s prahovým problémom. Citlivosť nie je nič iné, ako obrátená hodnota prahu. Preto sa meranie citlivosti redukuje na určenie prahu. Predstavte si, že sa stretnete s nejakým neznámim tvorom a chcete určiť, aká je jeho citlivosť na svetlo. Najpriamočiarejším spôsobom by pravdepodobne bolo určiť množstvo svetla, ktoré je tento tvor schopný detekovať. Podľa tohoto princípu sa mer
ia citlivosť. To znamená, že najbežnejším spôsobom odhadu citlivosti určitého zmyslu je určenie minimálnej velikosti podnetu ( napríklad najslabšie svetlo, ktoré by sa dalo spolahlivo odlíšiť od tmy ). Táto minimálna hodnota je označovaná ako absolútny prah.
ZMYSEL |
MINIMÁLNY PODNET |
Zrak |
Plameň sviečky viditeľný za jasnej noci vo vzdialenosti 48 kilometrov. |
Sluch |
Tikot hodin počuteľný za ticha zo vzdialenosti 6 metrov. |
Chuť |
Čajová lyžička cukru rozpustená v 10 litroch vody. |
Čuch |
Jedna kvapka parfému rozptýlená do priestoru šiestich miestností. |
Hmat |
Pád mušieho krídla na tvár z výšky 1 centimetra. |
Postupy , používajúce sa k určeniu takéhoto prahu, sa nazývajú
psychofyzické metódy. Vo všeobecnom prípade v metóde konštantného podnetu najprv experimentátor určí rad podnetov, ktorých veľkosti sa pohybujú okolo prahovej hodnoty ( napríklad sada tlmených svetiel rôznej intenzity ). Podnety sú postupne predkladané v náhodnom poradí a pokusná osoba má povedať "ano", ak podnet zaznamenala, a "nie" ak ho nezaznamenala. Každý podnet je predložený mnohokrát a percento súhlasných odpovedí určuje hodnotu každého jednotlivého podnetu.Nato aby sme vnímali podnet, musí byť prítomná minimálna hodnota ale aj hodnota rozdielu medzi velkosťami dvoch podnetov, aby sme ich mohli jeden od druhého rozlíšiť. Napríklad rozdiel v intenzite dvoch tónov musí mať určitú veľkosť, aby sme mohli jeden vnímať ako hlasnejší, a tak isto aj rozdiel ich frekven
cií musí mať určitú veľkosť, aby bol jeden z nich vnímaný ako vyšší. Minimálny rozdiel vo veľkosti podnetu, ktorý je nutný k odlíšeniu dvoch podnetov, sa nazýva diferenčný prah alebo najmenší pozorovateľný rozdiel. Podobne ako absolutný prah je najmenší pozorovateľný rozdiel definovaný štatisticky. V metóde konštantných podnetov je to veľkosť zmeny, ktorá je nutná k tomu, aby jedinec rozoznal rozdiel medzi dvoma podnetmi v 50 percentách pokusov.Experiment, ktorý má určiť najmenší pozorovateľný rozdiel,
je usporiadaný takto. Zdroj svetla ( štandartný ) sa rozsvieti, a nad ním sa rozsvieti na kratšiu dobu iný zdroj svetla ( meniaci sa ). Štandartný zdroj má rovnakú intenzitu v každom pokuse, ale intenzita druhého svetelného zdroja sa v jednotlivých pokusoch mení. Pokusná osoba má odpovedať "ano alebo nie", podľa toho, či sa jej zdá byť svetlo druhého sveteľného zdroja intenzívnejšie než svetlo prvého, štandartného zdroja. Až dokáže pokusná osoba odlíšiť svetlo druhého zdroja o intezite 51 wattov od štandartného zdroja o intenzite 50 wattov v 50 percentách pokusov, platí pre tento experiment , že najmenší pozorovateľný rozdiel má hodnotu 1 watt.V psychofyzickej literatúre sa termín "prah" používa v dvoch významoch :
- miešanie
týchto dvoch chápaní bolo častým zdrojom nedorozumení vpsychologickej literatúre.
Operačná definícia prahu :
Teoretická definícia prahu :
Podstata prahovej koncepcie
V psychofyzickej literatúre sa pojem prah obyčajne spája s menom zakladateľa psychofyziky - Fechnerom, a nech sú jeho zásluhy akokoľvek veľké, treba poznamenať, že prvý pojem prahu nepoužil Fechner , ale Herbart (1824). Herbart definoval prah ako hranicu medzi sférou poznania a sférou nepoznateľného.
Myšlienky možno podľa Herberta skúmať ako energetické fenomény. Môžu medzi nimi existovať vzťahy troch typov :
Pri opise tohto procesu použil Herbart termín "prah" : za určitých podmienok najmenej výrazné myšlienky môžu byť vystavené brzdiacemu pôsobeniu zo strany silných myšlienok a tie ich vytlačia za prah poznania.
Ako vidíme, Her
bartovo chápanie prahu bolo čisto špekulatívne - ale napokon celá jeho statika i dynamika myšlienok. Preveriť svoje tézy v experimente sa ani ľen nepokúsil. Nech sú Herbartové predstavy hociako vzdialené od dnešných, treba zdôrazniť, že v jeho chápaní prahu boli obsiahnuté dva momenty, ktoré našli neskôr uplatnenie v prahovej koncepcii :
Ako uvidíme ďalej, prvý moment sa stane základným kameňom prahovej koncepcie a druhý - jej Achillovou pätou. Tieto chápania prahu, tak ako ich Herbart navrhol, boli čisto abstraktívnymi myšlienkami. Až u Ferchnera sa stali skutočným nástrojom vedeckého skúmania tým, že Fechner vo svojej základnej práci " Elementy psychofyziky" (1860) dokázal priradiť tomuto pojmu kvantita
tívny obsah.Fechner chápal psychometriku ako rozsiahlu vedu o funkčných vzťahoch medzi poznaním a telesným svetom. Pri riešení tohto problému vo svojej práci sústredil pozornosť na meranie pocitov, teda oblasti, kde vzťahy medzi subjektívnym a objektívnym sú pre experimentálny výskum najdostupnejšie. Fechner zaviedol základné pojmy psychofyziky, rozpracoval psychofyzické metódy, ktoré sa stali klasickými, sformuloval základný psychofyzický zákon, ktorý stanovuje vzájomné vzťahy medzi radmi fyzikál
nych a psychických veličín.Podľa Fechnerovho názoru najdôležitejší princíp spočíva v uznaní nemožnosti bezprostredného kvalitatívneho poznávania pocitov daným subjektom. Za jedinú možnú metódu merania sa považovala nepriama metóda.
Meranie pra
hov nebola pre Fechnera samostatná fundamentálna úloha. Meranie vyšlo z potreby určenia hodnoty, o ktorú sa jeden pozorovateľným rozdielom líši od druhého. Napriek tomu Fechner učenie o prahoch rozpracoval veľmi podrobne - upresnil pojem prahu, navrhol konkrétne metódy experimentálneho merania prahov a spôsobov ich kvantifikácie.
V čom spočíva podstata prahovej koncepcie?
Počnúc Fechnerom pojem prah sa vo vede používal na označenie kritickej hodnoty podnetu, nad ktorou nastáva u človeka pocit a pod ktorou pocit nevzniká. V porovnaní s ním sa rozdielový prah definoval ako minimálny rozdiel medzi podnetmi , nad ktorým človek postihuje rozdiely medzi nimi a pod ktorým sa tieto podnety zdajú rovnaké.
Celý proces delil Fechner na štyri etapy.
Podľa Fechnera je psychologický prah bodom prechodu medzi vzruchom a pocitom. No ak je prah hodnota, deliaca podnety na tie, ktoré vyvolávajú a tie, ktoré nevyvolávajú pocity, potom možno prah skúmať ako bod vzniku pocitu. Takto dostaneme prirodzený nulový bod procesu pocitu a je zrejmé, že veľkosti pocitov treba merať tak, že prahovú hodnotu používame ako
počiatočnú. Podľa Fechnera závistlosť veľkosti pocitov od veľkosti podnetov sa dá vyjadriť nasledujúcou rovnicou:γ = k ( log β - log b ),
kde γ - veΎ
kosť pocituβ - veΎ
kosť pôsobiaceho podnetub - veľkosť absolútneho prahu
k - konštanta
Zo vzorca vyplýva, že sa veličina podnetu rovná absolútnemu prahu, celá pravá polovica rovnice sa rovná nule, čo zodpovedá zmiznutiu pocitu.
Dlhé roky sa považoval Fechnerov zákon za úplne uspokojivý na opis závistlosti medzi pocitom a veľkosťou podnetu. V polovici nášho storočia však najmä vďaka úsiliu Stevensa a jeho spolupracovníkov bola táto predstava narušená. Takzvané
priame metódy škálovania pocitov, ktoré Stevens rozpracoval, získali široké uznanie. Ako príklad možno uviesť frakcionačnú metódu, kde probent má za úlohu vybaviť si , alebo vybrať z množstva predložených predmetov ten, ktorý je podľa jeho mienky jeden raz menší než zadaný vzor.Základná odlišnosť priamych metód spočíva v tom, že ich používanie znamenalo prechod k priamemu meraniu veľkosti podnetov v čase, keď väčšina výskumníkov uznala Fechnerov predpoklad o nemožnosti priameho posúdenia veľkosti pocitov.
V kapitole polemicky nazvanej " Vzdajme česť Fechnerovi, ale preverme jeho zákon", Stevens priamo odhaľuje základy nedorozumení a ukazuje , že medzi subjektívnym a objektívnym radom nie je logaritmická, ale exponenciálna závistlosť. Táto závistlosť je vyjadrená vzorcom :
n
Ψ = k ( Φ - Φ0 ) ,
kde Ψ - veΎ
kosť pocituk - konštanta
n - experimentálne určený exponent, majúci pre rôzne modality rôznu hodnotu
( od 0,20 do 3,50 podľa prehľadu, ktorý uverejnil Pieron, 1966 )
Φ - veΎ
kosť pôsobiaceho podnetuΦ
0 - prahová hodnota podnetuAko vo Fechnerovej, tak aj v Stevensovej rovnici pri Φ = Φ
0 ( t. j. keď veľkosť pôsobiaceho podnetu klesá na úroveň prahu ), hodnota pocitu je nulová.Takto sa od čias založenia psychofyziky až do dnešných čias prah chápe ako spodná hranica citlivosti, ako bariéra, ktorá sa musí prekonať, aby pocit mohol vzniknúť.
Teraz prejdeme k najdôležitejšej otázke - čo mohlo spochybniť túto dostatočne dôslednú koncepciu a pripraviť pôdu pre diametrálne opačnú pozíciu?
Základom bol nesporný, experimentálne zistený fakt, že prah v žiadnom prípade nie je stálou hodnotou. Rôzne časové vzorky počas pokusu dávajú rozdielne hodnoty prahu a vo všetkývh prípadoch má experimentátor dočinenia s určitým rozptylom hodnôt, určujúce veľkosť prahu. To ča sa fixuje ako prah, je teda ľubovolný bod vnútri oblasti variability. A pretože prah nemá stály lokalizačný bod, sme ho nútený určiť tak, že používame štatistické metódy interpolácie. Fechner
a jeho následovníci uznávali technické ťažkosti merania prahu, rozpracovali zložité postupy určenia a z toho robili uzávery o fluktuácii prahu v čase. Oponenti z tohto faktu urobili záver o spojitosti senzorického radu a samotného pojmu prahu.Koncepcia spojitosti senzorického radu
Princíp spojitosti senzorického procesu smeroval svojím hrotom proti prahovej koncepcii, ktorá predpokladala jeho diskrétnosť.
Ako protiváhu k Fechnerovej teórii vypracovali svoje objasnenia fenoménov pozorovaných v
experimente. Senzorický proces z hľadiska koncepcie spojitosti senzorického radu vyzerá nasledovne. Pocit je spojitou funkciou, ktorá závisí od dvoch premenných :Tento stupeň dispozície závysí od úplne náhodného súčtu účinku nesčíselného mnočstva ťažko registrovaných faktorov. Medzi nimi možno uviesť pozornosť, únavu, citlivosť k pochopeniu inštrukcie, úroveň motivácie, zaujímavosť experimentu pre pozorovateľa a mnohé iné.
Každý z menovaných faktorov môže alebo podporovať, alebo prekážať objaveniu sa pocitu pri pôsobení podnetu, avšak nie v rovnakom kvantitatívnom vzťahu v jednotlivých meraniach. Celková rovnováha náhodných faktorov sa vyjadruje náhodnou veličinou, a pretože skutočný počet pôsobiacich faktorov je veľmi veľký, potom v diskutovanej teórii ju možno považovať za spojitú.
Intenzita podnetu je v porovnaní s tým stabilnou veličinou, avšak na úkor toho, že jej podanie v rôznych prípadoch pripadá na rôznu rovnováhu priaznivých a nepriaznivých faktorov. Nastane to, že podnet jednej a tej istej intenzity môže niekedy vyvolať pocit, a inokedy nie. Čím je menšia intenzita podnetu, tým nepriaznivejšia môže byť rovnováha, pri ktorej tent
o podnet bude vyvolávať pocit.Výsledkom vplyvu jednej z pôsobiacich premenných ( intenzita premenných ) bude to, že závistlosť objavenia sa pocitu od sily podnetu bude vyjadrená rastúcou fukciou a vplyv druhej premennej ( rovnováha priaznivých a nepriaznivých faktorov ) sa prejavý v tom, aký konkrétny tvar bude táto funkcia mať.
Na základe hodnotenia teórie spojitého senzorického radu z hľadiska, ktoré nás zaujíma, treba predovšetkým poznamenať, že na rozdiel od prahovej koncepcie sa hlavný dôraz v interpretácii pozorovaných javov kladie dôraz na úlohu náhodných faktorov. Model, ktorého základom je teória spojitosti senzorického radu, nezahrňuje spodnú hranicu citlivosti a v tomto zmysle zavrhuje existenciu prahu v pravom zmysle tohto slova.
KLASICKÉ PSYCHOFYZIKÁLNE METÓDY
METÓDA MINIMÁLNYCH ZMIEN
·
URČENIE ABSOLÚTNEJ CITLIVOSTIMetóda minimálnych zmien nám pomáha určiť prahové hodnoty. Prah, ktorý je bariérou medzi podnetmi vyvolávajúcimi pocity a nevyvolávajúcimi pocity , sa dá nájsť postupne ( po krokoch ) zmenšovaním hodnoty, ktorá daný prah prevyšuje. Každým krokom je podnet slabší a napokon pri dosiahnutí prahu zmizne. Postupným zmenšovaním hodnoty počiatočného podnetu takto nájdeme limit, pod ktorým podnet prestáva vyv
olávať pocit. Avšak prah môžeme nájsť aj opačným spôsobom. Ak za východiskový bod berieme nulovú hodnotu podnetu, môžeme ju postupne začať zvyšovať. Pokiaľ hodnota podnetu bude podprahová, nevyvoláva pocity. Pri nejakom kroku prechádzame cez prah a tu po prvý raz vzniká u probanta pocit. Tak ako v predchádzajúcom prípade, prah bude ležať medzi poslednou hodnotou podnetu, ktorá ešte nevyvolávala pocit ( resp. vyvolávala ), a prvou hodnotou podnetu, ktorá pocit vyvolala ( resp. nevyvolala ). Teoreticky by hodnoty prvej a druhej metódy mali fluktuovať okolo spoločného priemeru. Experimenty však ukazujú, že zistené prahy v oboch metódach sú natoľko odlišné, že hodnoty prahu , získané v podaniach, kde veľkosť podnetu klesala, sa rozkladajú okolo jedného priemeru , a hodnoty prahu, získané v podaniach, kde sa veľkosť prahu zvyšovala, sú rozložené okolo druhého priemeru ( táto skutočnosť bola základom na rozlíšenie prahu objavenia a prahu zmiznutia ). Podľa zástancov prahovej koncepcie, tieto rozdiely prahov možno vysvetliť pomocou chyby adaptácie a chyby očakávania.Chyba adaptácie zdôrazňuje poznatok, že pre väčšinu ľudí je jednoduchšie pridŕžať sa už prijatého spôsobu správania, ako volť nejaký nový. V prípade metódy minimálnych zmien probant robí pomerne veľa rovnakých hodnotení . Výsledkom je vznik osobitnej zotrvačnosti posudku. Predĺžiť tento rad hodnotení je jednoduchšie , než ho prerušiť a vysloviť posudok, ktorý je rozdielny od predošlých. V dôsledku toho sa zmena ( objavenie, zmiznutie podnetu ) ohlasuje
o niečo neskôr, než je to v skutočnosti. Chyba očakávania hovorí , že probant v dôsledku očakávania alebo zmiznutia efektu oznamuje vznik alebo zmiznutie pocitu skôr, ako je to v skutočnosti.Postup merania metódy limitov je nasledovný. Experimentátor nast
avuje na danom prístroji hodnotu podnetu vedome rozlíšiteľnú pre probanta, dáva upozorňujúci signál a po ňom za 1,5 – 2 sek podáva podnet. Probant odpovedá, či postihol podnet. Nasleduje prestávka, v ktorej sa probant musí zbaviť dojmov získaných v predchádzajúcom podaní a pripraviť sa na nasledujúce podanie. Proces sa opakuje dovtedy, pokiaľ probant nedá odpoveď odlišnú od predošlej. Potom experimentátor ukončí podávanie klesajúceho radu podnetov a prechádza k podávaniu stúpajúceho radu podnetov. Samotné meranie sa praktikuje podľa presne stnovených pravidiel, ktoré slúžia na minimalizáciu chýb.·
URČENIE DIFERENCIÁLNEJ CITLIVOSTIPre účel zistenia diferenciánej citlivosti sa podávajú probantovi dva podnety . Jeden z nich má po celý čas konštantnú hodnotu a slúži ako štandard (etalón) na porovnanie. Veľkosť druhého podnetu sa od jedného kroku k druhému mení. Je to premenný podnet. Postupným zmenšovaním alebo zväčšovaním tohto podnetu experimentátor určuje bod, pod ktorým probant prestáva postihovať rozdi
el medzi porovnávanými podnetmi, a bod, z ktorého probant tento rozdiel začína postihovať. Môžeme merať, o koľko väčší musí byť premenný podnet v porovnaní s etalónom, aby pozorovateľ bol v stave vnímať ich ako rozdielne. Takto dostaneme horný prah. Môžeme zmerať, o koľko menší musí byť premenný podnet, aby mohol pozorovateľ postihnúť rozdiel medzi ním a etalónom. Takto dostaneme spodný prah.Pri výpočtoch sa často stretávame s nasledujúcimi pojmami. Rozdiel medzi horným a spodným prahom je pomenovaný ako prahový interval alebo ako interval neurčitosti. Obyčajne sa označuje písmenami IU ( interval of uncertanity ). Bod, ktorý leží v strede prahového intervalu, je bodom subjektívnej rovnosti s daným etalónom a oznčuje sa ako PSE ( point of subjective equalit
y ). Keďže sa probant môže dopustiť určitej chyby v posudzovaní etalónu, tento bod sa nemusí rovnať jeho skutočnej hodnote. Táto chyba, ktorá vyjadruje rozdiel medzi hodnotami etalónu a PSE, sa označuje ako CE ( constant error). Niekedy sa pri spracovaní údajov vypočítava tzv. prahový koeficient označovaný ako QL ( quotien limen ). Udáva pomer horného alebo spodného prahu k hodnote štandardného stimulu.· VARIANTY
POSTUP “NAHOR – NADOL”
Tento variant sa tiež nazýva metóda schodov. Jej postup je nasledovný. Prvý rad experimentátor podáva presne tak isto ako v klasickom variante metódy. Keď probant mení svoju odpoveď, experimentátor mení smer radu a tento nový rad začína od hodnoty, pri ktorej vznikla zmena posudku ( experimentátor teda nový rad začína nie
od vedomej hodnoty podnetu). Ak probant dá odpoveď novej kategórie, smer radu sa opäť mení atď. Zmena premenného podnetu prebieha konštantným krokom. Táto metóda je v porovnaní s klasickým variantom značne úsporná, no napriek tomu obsahuje množstvo nedostatkov, ako napr. obmedzenie sa iba na meranie absolútnych prahov.METÓDA PRÁVE POZOROVATEĽNÉHO ROZDIELU
Táto metóda je s klasickým variantom často zamieňaná. Postup metódy je v oboch prípadoch rovnaký. V metóde minimálnych zmien sa od probanta na každom kroku žiada iba oznámiť, aké sú jeho konečné dojmy – či existuje rozdiel medzi porovnávanými podnetmi, alebo či sa mu zdajú rovnaké. V metóde práve pozorovateľného rozdielu sa od probanta požaduje to isté, ale iba v prípade, keď sa bod práve pozorovateľné
ho rozdielu určuje pomocou zväčšenia rozdielu medzi stimulmi. Ak sa tento bod určuje pomocou zmenšenia rozdielu, od probanta sa žiada niečo úplne iné: probant musí predpovedať, či je práve pozorovateľný rozdiel posledný, ktorý je v stave postihnúť. To znamená, že probant musí svoje vlastné dojmy porovnať s predstavou o práve pozorovateľnom rozdiele a že najmä táto predstava a nie konštantný podnet začína plniť funkciu etalónu. Pretože jednou z vlastností predstáv je ich nestálosť, nie je dôvod predpokladať, že probantova predstava práve pozorovateľného rozdielu zostane konštantnou veličinou.METÓDA PRIEMERNEJ CHYBY
Táto metóda sa uplatňuje najmä pri zisťovaní diferenciálnych prahov. Špecifická zvláštnosť, ktorá oddeľuje túto metódu od ostatných metód, je v tom, že je jedinou metódou, kde zmena veľkosti premenného podnetu nie je navodená experimentátorom, ale samotným probantom. Postup metódy je nasledovný. Probantovi sa podáva podnet, ktorý slúži ako štandard ( etalón ), a dáva sa úloha
: so zmenou premenného podnetu nastaviť takú hodnotu, pri ktorej oba porovnávané podnety budú rovnaké. Takto na rozdiel od iných metód probant neinformuje experimentátora o dojmoch, ktoré vznikajú v každom meraní, ale aktívne manipuluje zväčšovaním, či zmenšovaním hodnoty premenného podnetu a snaží sa podľa možnosti nastaviť ju na hodnotu štandardu. Toto nastavenie však môže urobiť iba s presnosťou, akú pripúšťa prístroj. V tom momente, keď zastavuje pohyb a uvádza, že premenný podnet sa stal rovnakým so štandardom, medzi porovnávanými podnetmi je ešte objektívny rozdiel. Z toho vyplýva, že probant sa dopustil nejakej chyby, ktorú nepostihuje a na základe tejto veličiny možno usudzovať na jeho citlivosť. Hodnota, pri ktorej probant zastavil svoj výber a považuje ju za rovnú alebo najbližšiu k štandardu, možno považovať za bod lokalizácie prahu. Na to, aby táto metóda bola korektná, musia byť splnené dve nasledujúce požiadavky. Prvá z nich spočíva v poskytnutí voľnosti konania probantovi pri porovnávaní podnetov. Druhá, v používaní premenného stimulu, ktorý sa mení spojite, a nie diskrétne.Názov priemerná chyba pochádza od Fechnera. Z matematického hľadiska je vyjadrená pojmom priemerná odchýlka. Fechner počítal, že najmä priemerná chyba sa musí považovať za ukazovateľ citlivosti, a predpokladal, že veličina, ktorá ukazuje nakoľko sa výsledky jednotlivých meraní odchyľujú od aritmetického priemeru výsledkov, najlepším spôsobom charakterizuje diskriminačné možnosti senzorického systému.
Napriek tomu, že probantova úloha je zdanlivo jednoduchá, dochádza k tomu, že probant sa dostáva do situácie, keď má pochybnosti o voľbe správneho bodu. Podľa toho volí jednu z dvoch alternatív – stratégií. V prvom prípade probant súdi, že sa od neho požaduje nastaviť takú hodnotu podnetu, pri k
torej sa mu prvé podnety zdajú byť rovnaké. V tom prípade budú jeho odpovede rozložené okolo bodu, ktorý vedome nesúhlasí s hodnotou štandardu. V druhom prípade probant súdi, že sa od neho požaduje podľa možnosti presne nastaviť premenného podnetu tak, aby sa objektívne rovnala štandardu. Jeho odpovede sú teda rozložené okolo bodu, ktorý je totožný so štandardom, alebo v jeho blízkosti. Tieto dva prípady zodpovedajú dvom typom rozloženia – tzv. posunutému a neposunutému.Z dôvodu prekonania neurčitosti inštr
ukcie boli vytvorené špecifické varianty tejto metódy.· VARIANTY
METÓDA STREDNÉHO BODU
Pri používaní tejto metódy probant musí regulovaním veľkosti premenného podnetu nájsť na začiatku jeho hodnotu, ktorá zodpovedá práve pozorovateľnému podnetu, potom takú hodnotu, pri ktorej dojem rozdielu po prvý raz mizne, znovu nájsť veľkosť podnetu, pri ktorej sa začína práve vnímať atď. Opakovaním pohybov na jednu a druhú stranu probant sa potom zastavuje na strednom bode zóny hľadania. Prahová hodnota sa vypočíta
postupom používaným v prípade zisťovania diferenciálnej citlivosti v metóde minimálnych zmien.METÓDA KONŠTANTNÝCH PODNETOV
Treťou metódou, ktorú v klasickej psychofyzike počítame medzi základné, je metóda konštantných podnetov. Jej objavenie sa spája s menom G. Fechnera. Rozdiel tejto metódy od predošlých dvoch spočíva v tom, že pokiaľ v metóde minimálnych zmien a v metóde priemernej chyby veľkosť premenného podnetu sa tým či iným spôsobom menila až po dosiahnutie potrebného senzorického efektu, potom
v metóde konštantných podnetov experiment pozostáva z podaní podnetov probantovi, ktoré zostávajú nemenné počas pokusu. Odtiaľto pochádza aj jej najrozšírenejšie pomenovanie – metóda konštantných podnetov alebo metóda konštánt. V prípade, ak sa táto metóda používa na určovanie absolútnych prahov, v každej skúške sa probantovi podá jeden stimul a pri určovaní diferenciálnych prahov každá skúška pozostáva z podania dvoch stimulov, z ktorých jeden slúži ako štandard ( etalón ) a veľkosť druhého sa v jednotlivých skúškach mení.V každej jednotlivej skúške probant musí dávať odpoveď o svojich dojmoch v prv dohodnutých kategóriach, napr.: “áno – nie”, “vidím – nevidím”, “počujem – nepočujem” atď. Takýto systém je dvojkategoriálny. Pri určovaní diferenciálnej citlivosti sa používa trojkategoriálny systém odpovedí : “väčší”, “menší” a neutrálna alebo prechodná kategória. Výsledok, ktorý dostáva experimentátor aj pri meraní absolútnych, aj pri meraní diferenciálnych prahov, je počet odpovedí rôznych kategórií, ktoré p
ripadajú na každý z podaných stimulov. Výsledky sa najbežnejšie vyjadrujú vo forme frekvencií odpovedí.Ďalším rozdielom od predchádzajúcich metód je to, že zatiaľ čo v metóde minimálnych zmien a v metóde priemernej chyby sa prah určuje bezprostredne v procese pokusu, merania urobené v tejto metóde nám bezprostredne prahové hodnoty nedajú. Dajú nám frekvencie rôznych posudkov probanta o podaných podnetoch, na základe čoho treba nájsť veľkosť prahu pomocou výpočtu. Prah v tomto prípade sa teda odhaľuje iba a
ko výsledok štatistického spracovania údajov. Za veličinu prahu sa považuje hodnota takého podnetu, ktorý v polovici prípadov vyvoláva odpoveď o prítomnosti pocitu, a v druhej polovici ho nevyvolá. Tento podnet má teda rovnakú šancu byť postihnutý ako byť nepostihnutý pozorovateľom, a takto sa pravdepodobnosti kladnej a zápornej odpovede rovnajú 0.5. To znamená, že z hľadiska štatistiky sa prah určuje ako medián získaného rozloženia odpovedí.Metóda konštantných podnetov je vybavená širokým matematickým apar
átom. V stručnosti spomenieme základné postupy spracovania údajov :Záujemcom o
dporúčame pozrieť K. V. Baradin : Problémy prahov citlivosti a psychofyzikálne metódy.· VARIANTY
METÓDA SAMOSTATNÝCH PODNETOV
Zvláštnosť tohto postupu spočíva v tom, že namiesto páru stimulov v každej skúške, z ktorých jeden je štandardný a druhý porovnávací stimul, po každý raz sa tu podáva probantovi len jeden stimul, a to porovnávací. Probant sa pritom pri svojich hodnoteniach opiera o určité senzorické etalóny, vytvorené v priebehu života. Napr. probant má v pokuse hodnotiť, či sa na obrazovke podá
vané priamky odlišujú od horizontály, pričom horizontálna priamka sa mu nepodáva. Hlavná prednosť metódy spočíva v tom, že dovoľuje dvakrát zmenšiť počet podaní v porovnaní so základnou metódou.METÓDA REAKČNÉHO ČASU
Registráciu probantovho reakčného času možno použiť na meranie citlivosti. V prípade konštantných podnetov sa od probanta nevyžadujú verbálne odpovede, ale určité vopred podmienené pohybové reakcie – stlačenie niektorého kľúča alebo klávesu. Hlavná myšlienka je, že čím ľahšie probant spozoruj
e podávaný podnet, tým rýchlejšia by mala byť jeho odpoveďová reakcia. Mimo to reakčný čas poskytuje experimentátorovi informáciu o frekvencii správnych posudkov, alebo informáciu o hladine pochybností, ktoré u probanta vznikajú so stanovením odpovede.KVANTOVÁ METÓDA
V tejto metóde sa predpokladá, že rozlišovanie je spojené s činnosťou nervových kvánt ( NQ ), ktoré predstavujú funkčné jednotky v nervovom systéme. Každé jednotlivé NQ pracuje podľa zákona “všetko alebo nič”, teda len v prípade, ak sa dosiahne prah. V stručnosti iba spomenieme, že metóda sa pokúšala vysvetliť sklon psychometrických kriviek.
METÓDA PRAVDIVÝCH A FALOŠNÝCH PRÍPADOV
Táto metóda operuje s matematickým aparátom lineárnej interpolácie. Pre jej veľkú obšírnosť sa tu s ňou nebudeme bližšie zaoberať.
použité zdroje
internet