FILOZOFICKÁ FAKULTA UNIVERZITY KOMENSKÉHO
V BRATISLAVE
Katedra psychológie
SEMINÁRNA PRÁCA
Zákony geštalt psychológie
2000/2001 Monika Galková
Katarína Potúčková
Tvarová (geštaltická) psychológia, tvarové (geštalt) zákony
Tvarová psychológia (Gestaltpsychologie, z nem. Gestalt = tvar, podoba, celok) je smer, ktorý sa rozvinul ako reakcia proti elementovej psychológii. Tá hľadala v duševných javoch jednoduchšie prvky a duševný život potom vysvetľovala skladbou, zložením týchto jednoduchých javov a prvkov. Na rozdiel od toho tvarová psychológia hlása celostnú koncepciu, podľa ktorej:
celok a časti sa síce navzájom podmieňujú,
ale vždy tak, že celok dominuje nad časťami.
Geštalt psychológiu utvorili vlastne traja psychológovia – priatelia: Max Wertheimer (1880 – 1940), Kurt Koffka (1886 – 1941) a Wolfgang Köhler (1887 – 1967). Stretli sa na berlínskej univerzite a tvoria tzv. Berlínsku školu. Postupne sa do riešenia problémov tvarovej psychológie zapojil E. Rubin, D. Katz, K. Lewin.
Medzi základné pojmy tvarovej psychológie patrí celok (tvar), organizácia, centrovanie, precentrovanie, vnemové pole, vnem.
pojem , ktorý sa používa na označenie celku, tvaru ako novej kvality, určujúcej vzájomné vzťahy časti a celku; základný výskum v tomto smere urobil Christian F. von
Ehrenfels o tzv. kvalitách tvaru; pre kvality tvaru je podľa neho príznačné:prechod od koordinatívneho celku k superordinatívnemu, čiže od celku na úrovni nižšej k celku na úrovni vyššej; z tohto hľadiska je významné tzv. precentrovanie;
mení sa pri ňom stupeň vzťahu tým, že presúva ťažisko celku; to znamená, že to, čo bolo pôvodne vnímané ako figúra, stáva sa pozadím a naopak, pozadie je vnímané ako figúra;
Centrovanie a precentrovanie sa často demonštruje na dvojznačných a viacznačných obrazcoch (optických figúrach), ktoré dostanú vždy zmysel na základe toho, kde sa prenesie váha vnímania.
Okolitý svet nepredstavuje len farebné povrchy, ale má vždy určitý tvar. Pri jeho videní ide o celý rad vlastností, napr. farba, hrúbka, dĺžka, resp. veľkosť. Preto pri videní tvarov hovoríme skôr o vnímaní, t. j. o psychickom obraze predmetu ako celku. Všeobecne možno povedať, že práve tak pocit ako aj
vnem odrážajú bezprostrednú skúsenosť. Vnem vzniká na základe pocitov, spojený s poznávaním, skúsenosťou a osobnosťou človeka.
Individuálna podmienenosť vnímania
Je pochopiteľné, že vnem je vždy podmienený individuálne, je podmienený myslením a pamäťou, t. j. vedomosťami a minulou skúsenosťou človeka.
Na vnímanie pôsobia:
Na každý z týchto faktorov možno uviesť príklady. Každý z nich môže pôsobiť relatívne izolovane, alebo môžu pôsobiť všetky naraz.
Vplyv minulej skúsenosti – zákon skúsenosti
Minulá skúsenosť a vedomosti priamo ovplyvňujú vnímanie. Známe predmety poznáme ľahko, menej známe, menej zvyčajné poznávame ťažšie.
Obr. 1
Deti do určitého veku ešte nevedia z jednotlivých škvŕn utvoriť celý obraz. Nemajú toľko skúseností a nevedia teda veci dotvárať, domýšľať.
Obr. 2
Jastrowova figúra. Ak sa na túto figúru, ktorá sa skladá z kontúr písmena E, pozeráme v zvislej polohe, hneď ju spoznáme. No ak ju obrátime do vodorovnej polohy, je rozpoznateľná ťažšie.
Zákonitosti celku resp. členenia
1. Zákon blízkosti alebo proximity
Obr. 3
Plot z priečok
. Latky vnímame ako tie čiary, ktoré stoja bližšie k sebe.
2.
Zákon podobnosti alebo totožnostiObr. 4
Malé krúžky vnímame ako veľký kríž a krížiky zas vytvárajú veľký štvorec.
3.
Zákon spoločného osuduObr. 5
4.
Zákon výstižnostiObr. 6
Pri týchto figúrach sa prejavuje tendencia uzatvárať; máme sklon ich vnímať na základe skúsenosti ako kruh a trojuholník.
5. Zákon uzavretosti
Obr. 7
6.
Zákon dobrého pokračovaniaObr. 8
Nedajú sa spomenúť všetky geštalt zákony, nakoľko sa ich počet pohybuje od
6 do 240.Preto uvádzame šesť základných geštalt zákonov.
Odlišovanie predmetu od pozadia
Obr. 9
Maskovanie štvorca. Na obrázku vpravo maskujú štvorec podobné čiary – z týchto čiar je štvorec veľmi ťažko oddeliteľný. Len čo však zvýšime stupeň odlišnosti, napr. zdôraznením hrúbky čiary, oddelenie je veľmi ľahké – pozri obrázok vľavo.
Dvojznačné obraz
ceObr. 10 Figúra kalich – profil Obr. 11 Figúra kačica – zajac
Reverzibilné figúry
Obr. 12
Neckerova kocka. Kocku môžeme pri istej zameranosti vnímať ako priestorovú, napr. raz sa prelína dopredu, raz dozadu.
V rámci tvarovej psychológie sa
získalo veľa faktov, ktoré sa
týkajú základnýchvlastností vnímania, myslenia a osobnosti.
Tvarová psychológia je psychologický smer, ktorý zdôrazňuje celistvosť vnímania ako zážitku s vlastnou kvalitou. V duchu princípov geštaltickej teórie prebiehajú v súčasnosti výskumy predovšetkým v USA. Naďalej má rozhodujúci vplyv aj v Nemecku a čiastočne aj vo Francúzsku.
Použitá literatúra:
Košč, M.: Základy psychológie, SPN, Bratislava 1998
Kratina, F.: Úvod do celostní a tvarové psychologie, Brno a Praha 1935
Pardel, T. – Boroš, J.: Základy všeobecnej psychológie, SPN, Bratislava 1975
Linhart, J. a kolektiv: Základy obecné psychologie, Státní pedagogické nakladatelství,
Praha 1987